Opublikowany przez: Monika C. 2020-03-16 17:36:24
Autor zdjęcia/źródło: Obraz Lukas Bieri z Pixabay
Praca z domu jest rozwiązaniem, które wielu z nas chętnie wybiera, kiedy potrzebuje ciszy i elastycznych godzin pracy. Teraz, kiedy wszyscy, łącznie z dziećmi, jesteśmy w domu, praca w trybie online jest czymś nowym i dalekim od komfortu. Jak zorganizować miejsce do pracy z domu, jeśli nie mamy osobnego pokoju, a trzeba też zająć się dziećmi? Przerażeniem napawa cię praca przy stole w dużym pokoju, przez który co chwila przetacza się "tornado"? Nie martw się, zachowaj spokój, z każdej sytuacji jest wyjście! Fachowcy radzą, by w takiej sytuacji wspólnie ustalić:
godziny pracy – niektórzy pracodawcy godzą się na elastyczne godziny pracy - sytuacja idealna kiedy na zmainę możecie pacować i zajmować się dziećmi
miejsce pracy - jedno, z którego możecie korzystać na zmianę, wspólne lub w osobnych pomieszczeniach.
W salonie miejscem, które będzie najbardziej wygodne do pracy z domu jest stół. Jeśli jest czteroosobowy, mogą przy nim pracować, w tym samym czasie, dwie osoby. Jak jednak pracować razem na tak małej powierzchni i się wzajemnie nie rozpraszać? Psycholodzy radzą, by wspólnie ustalić zasady, o których pisaliśmy wcześniej oraz zadbać o to, żeby każdy w ciągu dnia mógł pobyć zupełnie sam - to bardzo ważne. Co może być przeszkodą w pracy przy stole? To, że nadal będzie on pełnił swoją podstawową funkcję, czyli miejsca, gdzie się je obiad, kolację, a wieczorem gra się z dziećmi w planszówki. Dlatego pracując w ciągu dnia staraj się nie gromadzić na nim zbyt wielu rzeczy, poza tymi niezbędnymi, czyli laptopem, kalendarzem, czymś do pisania i potrzebnymi dokumentami itp. Staraj się wszystko na bieżąco segregować i odkładać na miejsce, żeby po pracy szybko uprzątnąć biuro, a następnego dnia rano nie szukać wszystkiego od nowa. Jeśli to możliwe dobrze jest też ustalić zasady: kto pracuje w jakich godzinach - może jedno z was może pracować wcześnie rano, lub późnym wieczorem. Jeśli nie, jednej osobie przydadzą się słuchawki - druga powinna słyszeć, co robią dzieci. Jako optyczne, ale mobilne wydzielenie przestrzeni na stole można wykorzystać rośliny doniczkowe lub wazon z kwiatami.
Mimo, że sypialnia nie jest dobrym miejscem do pracy - w dzień widok łożka rozleniwia, w nocy biurko przypomina o pracy, czas kwarantanny jest szczególny, ale na szczęście tymczasowy. Biuro w sypialni przydaje się wtedy, kiedy pracują z domu dwie osoby i jedna z nich musi często rozmawiać przez telefon. Postaraj się wygospodarować niewielkie miejsce, najlepiej w sąsiedztwie okna i gniazd elektrycznych, gdzie zorganizujesz tymczasowe biuro. Możesz do tego wykorzystać toaletkę, komodę (nie polecamy do pracy przez 8 godzin) lub wstawić mały stolik i krzesło - w tej roli świetnie sprawdzi się konsola, która na co dzień jest meblem dekoracyjnym...
Niektórzy do pracy z domu nie potrzebują idealnej ciszy i spokoju (szczęściarze), świetnie odnajdując się w domowym rozgardiaszu. Osobom wielozadaniowym nie straszna jest więc praca przy... kuchennym stole. Pracując mają na oku dzieci, gotują obiad itp. Zadbaj jedynie o to, żeby miejsce pracy było bezpieczne zarówno dla ciebie, jak i dla dokumentów oraz laptopa, np. czyli z dala od kuchenki i zlewu.
A co, jeśli do pracy potrzebujesz idealnego porządku i stół kuchenny lub w jadalni z wieloma innymi rzeczami absolutnie nie sprzyja skupieniu? Wtedy nie ma co się oszukiwać, że dasz radę. Zanim zaczniesz pracować, poświęć 10 minut i wytrzyj kurze, poukladaj wszystkie niezędne gadżety, schowaj to cię rozprasza... Dres też nie sprzyja twojej kreatywności? Ubierz się ładnie, zrób makijaż jak do biura - nic w tym złego. Czuj się dobrze, to podstawa dobrej pracy.
>>> Czytaj też: #Zostańciewdomu: co robić w domowej kwarantannie?
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.